CZK/€ 25.295 -0,24%

CZK/$ 24.093 -1,01%

CZK/£ 30.315 -0,49%

CZK/CHF 27.125 -0,57%

29. 12. 2023

0 komentářů

Zpět na nákupy aneb Jak se vypořádat s vánočními dárky, které neoslnily

 

Vánoční dárky už letos našly své majitele. Ale může se stát, že se Ježíšek s dary úplně netrefil. Ať už je to jiná velikost trička, dvě stejné knížky, nebo nevyhovující kosmetika, vše se dá řešit. Záleží však na tom, jak a kdy Ježíšek dárky pořídil, zda přes internet nebo v kamenném obchodě.

Loading



 

Někdo je posedlý vánočními dárky už od září. Ale přes internet se taková ukvapenost obecně nevyplatí. Tedy alespoň v případě, že zásilku necháte rozbalit až toho, pro koho je dárek určen. U věcí koupených online je totiž stěžejní lhůta 14 dnů, která se počítá ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží. Pokud však třeba najedete již objednanou věc někde levněji, můžete odstoupit od smlouvy už před převzetím zboží. Jak tedy řešit situaci, kdy nadšení z dárků vystřídá zklamání.

Vrácení dárku není úplně jednoduché. „Odstoupit od uzavřené kupní smlouvy přes internet a vrátit nevhodný dárek zpět prodejci ale nelze vždy. Občanský zákoník stanovil několik výjimek, kdy tak nelze učinit. Jedná se o případy, kdy byl dárek speciálně upraven prodávajícím pro spotřebitele, jako jsou například hodinky s gravírováním, nebo jedná-li se o zboží, které se rychle kazí. Odstoupit do 14 dnů nelze také u zboží, které po otevření uzavřeného obalu již nelze z hygienických důvodů vrátit, leda by zákazník vracel zboží ještě neotevřené, jako je zubní kartáček,“ vysvětluje Miroslav Šperka, advokát a partner V4 Group.

Zákon však nově explicitně stanovuje, že spotřebitel by měl zakoupené zboží vyzkoušet pouze v minimální míře, jako by jej zkoušel v kamenném obchodě. Pokud spotřebitel vyzkoušel zboží nad míru potřebnou k zjištění jeho vlastností a funkčnosti, odpovídá podnikateli za snížení hodnoty v důsledku vyšší míry používání.

Dárky nakoupené v říjnu budete jenom obtížně vracet, pokud e-shop nemá v obchodních podmínkách speciální prodlouženou lhůtu na odstoupení od kupní smlouvy například o 30 nebo 60 dní, a tudíž vrácení nevhodného dárku po Vánocích. Bývá však častým nešvarem ze strany kupujících, že si koupí zboží, jednou ho použijí, a poté ho v zákonné lhůtě nebo v dodatečné lhůtě stanovené e-shopem vrátí zpět,“ dodává Miroslav Šperka.

REKLAMA

Originální balení nepotřebujete

Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.

S reklamacemi souvisí o novela občanského zákoníku, která je účinná od letošního ledna. Zákon nově značně prodloužil tzv. domněnku vadnosti. Podle předchozí úpravy Občanského zákoníku platilo, že pokud se projeví vada do 6 měsíců od převzetí zboží, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. Nově byla tato lhůta prodloužena na 12 měsíců, což značně zlepšuje postavení spotřebitele. V těchto případech bude na podnikateli, aby prokázal, že zboží při převzetí vadné nebylo a vady se objevily až později.

Slevové akce a recenze

Spotřebitelská novela také zavádí nová pravidla pro uvádění slevových akcí. V praxi se často setkáváme s výrobky, které mají přeškrtnutou cenu, která nikdy neodpovídala skutečnosti a pod ní cenu se slevou, která se ve skutečnosti příliš neodlišuje od ceny, za kterou je výrobek obvykle nabízen. Podle nových pravidel je u zboží se slevou povinně uváděna také nejnižší cena, za kterou bylo zboží v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy prodáváno. Cílem je zabránit umělému navyšování cen před poskytnutím slevy, kvůli čemuž se sleva jeví jako vyšší, což bylo poměrně častým jevem zejména u akcí jako je Black Friday nebo u předvánočních slev.

U klamavých praktik podnikatelů ještě chvíli zůstaneme, jelikož zákonodárce si v novele posvítil také na zveřejňování falešných či zkreslených recenzí ze strany podnikatelů. Nově již by měly být recenze propojitelné s konkrétní objednávkou spotřebitele, na což bude dohlížet Česká obchodní inspekce (ČOI). Již by tedy nemělo docházet k situacím, kdy podnikatel bude zveřejňovat falešné recenze prostřednictví své osoby, nebo osoby, které zadal zveřejnění takové recenze, případně k mazání a úpravě nelichotivých recenzí. Pokud tak podnikatel i přesto učiní, bude mu hrozit udělení pokuty od ČOI,“ dodává Šperka.

Pro výše uvedené případy novela prodloužila lhůtu pro odstoupení od smlouvy. Pokud byl spotřebitel dotčen nekalou obchodní praktikou, může nově odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů ode dne jejího uzavření.

REKLAMA

Odstoupení od smlouvy by mělo být písemné

Pokud od kupní smlouvy klient odstoupí, měl by mít tento krok pro případ budoucího sporu prokazatelně potvrzený. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy nemusí být dostačující, pokud není následně potvrzeno písemně. Různé e-shopy mají na svých stránkách návod, jak zboží vrátit, reklamovat nebo od kupní smlouvy odstoupit.

Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14 dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ vysvětluje Šperka a upozorňuje, že prodávající nemá povinnost vrátit kupní cenu spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže, že zboží už odeslal.

Náklady na vrácení zboží hradí zákazník, ledaže nebyl prodávajícím o této povinnosti předem výslovně poučen, což může být uvedeno v obchodních podmínkách.

Leckdo se domnívá, že je jistější koupit dárek v kamenné prodejně, protože se pak lépe vrací. Ale není tomu tak. Prodejce zákazníkovi vyhovět nemusí, protože tohle zákon bez dalšího neumožňuje. Často obchod nabídne výměnu za jiné zboží, nebo třeba poukázku ve stejné hodnotě.

Prodejce ale může sám dobrovolně připustit odstoupení od kupní smlouvy a umožnit vrácení zboží. V tomto případě, kdy prodejce poskytuje spotřebiteli jistý nadstandard nad rámec zákona, může prodejce vyžadovat speciální podmínky pro vrácení zboží. Typicky se může jednat o povinnost vrátit zboží nepoužité, s originálními visačkami nebo namísto vrácení kupní ceny obdržíte pouze poukaz na nákup jiného zboží u téhož obchodníka,“ uvádí Šperka a doporučuje pozorně číst účtenky a podmínky vrácení zboží v kamenných prodejnách. Podmínky totiž mohou být u každého obchodu trochu jiné.

A jak je to se zbožím objednaným z Číny?

Stále více narůstá na oblibě nakupování zboží prostřednictvím populární platformy AliExpress. Nově, díky již zmiňované spotřebitelské novele, obsahuje český právní řád definici tzv. on-line tržiště, jako je právě AliExpress, v zákoně o ochraně spotřebitele.

Zjednodušeně řečeno zákon považuje za on-line tržiště webovou stránku, která umožňuje spotřebiteli dálkové uzavírání smluv jinými obchodníky či spotřebiteli. Zákon pro on-line tržiště rozšířil informační povinnosti vůči spotřebiteli, které musí poskytovat informace o tom, na základě, jakých kritérií je na webu určováno pořadí zobrazovaných služeb či produktů nebo také o tom, zda třetí strana, která výrobek nebo službu nabízí, je nebo není prodávajícím.

Dlouhou dobu si spotřebitelé z EU mohli objednávat prostřednictvím tohoto portálu zboží z Číny. Jedinou ochranou, která jim byla poskytována, byla možnost reklamovat zboží, tj. domáhat se vrácení peněz v případě, že zboží nedojde včas, jedná se o jiné zboží nebo je zboží poškozené.

Například AliExpress dbá na to, aby měli spotřebitelé z EU stejná práva, jako když kupují zboží přes internet v EU. Prodejce tak musí spotřebiteli z EU poskytnout zákonnou záruční dobu v délce minimálně 2 let a zákazníci mohou zboží vrátit do 14 dnů a požadovat vrácení peněz. Případné spory z uvařených smluv mohou spotřebitelé řešit u soudu země, ve které žijí.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Kdy se musí živnostníci testovat a jak se testy dokládají?

Foto: Pixabay.com Už od začátku dubna mají povinnost se testovat zaměstnanci i menších firem a živnostníci. Platí to pro ty podnikatele, kteří se setkávají se třetí osobou, to znamená i třeba s pracovníky pošty, klienty, zákazníky, dodavateli atd. Testovat se nemusejí naopak pracovníci na home office, kteří kromě […]

Text: František Veselý

30. 04. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *