CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

Vadí vám mladí finanční poradci? Budou ještě mladší!

 


 

Podnikat nezletilým umožní nový Občanský zákoník, který má nabýt účinnosti od 1. 1. 2014. Bude stačit souhlas rodičů a přivolení soudu. Přivolení soudu nahradí plnoletost, která je zákonnou podmínkou pro podnikatelskou činnost. S ním pak bude na nezletilého pohlíženo jako na plnoletého a bude moci požádat na živnostenském úřadě o vydání živnostenského listu nebo bude moci založit společnost.

Pro některé činnosti v rámci finančního zprostředkování a finančního poradenství je zapotřebí vyšší kvalifikace než jen dosažení plnoletosti a živnostenské oprávnění. Zprostředkování pojištění vyžaduje získání alespoň registrace podřízeného pojišťovacího zprostředkovatele, k čemuž je zapotřebí středoškolské vzdělání (stačí ale výuční list), a i zprostředkování investic je přísněji regulováno. Jsou ale oblasti finančního trhu, kde lze působit pouze s živnostenským listem.

Nezletilý držitel živnostenského listu se bude moci stát hypotečním makléřem. Distribuce hypotečních úvěrů dosud postrádá jakoukoli regulaci a vyžaduje pouze bezúhonnost a plnoletost, kterou půjde nahradit soudním rozhodnutím. Stejně tak např. zprostředkování spořicích účtů.

Zprostředkování hypotečních úvěrů ovšem patří mezi znalostně náročnější oblasti. Nepředpokládám tedy, že by se nezletilí „finanční poradci“ vrhli do této oblasti. Spořicí účty sice zprostředkovávat budou moci, ale provize z nich není nijak závratná a obecně slouží spíše jako doplňkový produkt k širšímu portfoliu.

Nezletilé „finanční poradce“ bude ale pravděpodobně možné vidět na pozicích „tipaře“ – tedy člověka, který oficiálně nesmí nabízet pojišťovací ani investiční produkty, ale získává klienty pro finanční zprostředkovatele. Je přitom velmi pravděpodobné, že počet nezletilých tipařů s novým Občanským zákoníkem oproti současnému naroste. Odpadne problém osoby, na níž je výkon nezletilého oficiálně psán, stejně tak riziko přistižení při neoprávněném podnikání.

REKLAMA

Příliš nízký věk finančních zprostředkovatelů je často kritizován nejen klienty, ale i samotnými finančními poradci. Finanční poradenství, má-li být prováděno ve prospěch klienta, vyžaduje nejen dostatek znalostí o finančních produktech a finančním trhu, ale také životní zkušenosti. Navíc možnost podnikání nezletilých otevře dveře nekalým praktikám, za jaké byla svého času kritizována např. společnost Eurofinancial, která uvazovala nevýhodnými smlouvami nezkušené čerstvě plnoleté středoškoláky.

Možnost podnikání pro dospívající před dosažením zletilosti není ale špatná sama o sobě. Je mnoho oborů, kde se tito lidé mohou uplatnit. Vhodná je tato možnost také u vedení rodinných firem, kde se budou moci i nezltetilí více zapojit do chodu firmy – budou moci nakládat s majetkem, podepisovat smlouvy a rozhodovat o dalších záležitostech rodinné firmy.

Loading

Vstoupit do diskuze 39 komentářů


Související články

Zkontrolujte si před koncem roku, zda vám neutíkají některé příspěvky či zvýhodnění

Do konce roku zbývá už jen několik dnů. Vyplatí se proto věnovat pár minut kontrole, zda za letošní rok využijete všechny výhody doplňkového penzijního spoření, stavebního spoření nebo letošní novinky – dlouhodobého investičního produktu. Zkontrolujte si, jestli vám neutíkají některé příspěvky či zvýhodnění.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

20. 12. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • alex

    4 října, 2013

    po 10 letech v penzijním připojištění a asi 5ti letech koketování s fondy České spořitelny (důstojná makléřka je již v důchodu) KUK ! a Ona nula na nějakém zisku pro mně. Aspoň stát neměl co zdanit. Takže nemovitosti a zlato, případně utratit, než dorazí státní krach. Jediné, co se drželo, bylo stavební spoření, případně kampeličky.

    Odpovědět

  • Ladyle

    2 srpna, 2013

    Není pravda, že hypotéky a úvěry mohou zprostředkovávat nekvalifikovaní jedinci. Úvěry jsou regulované zákonem o spotřebitelském úvěru (a ten se dotýká i některých typů hypotečních úvěrů) a zprostředkovatel tudíž musí mít platnou živnost „zprostředkování spotřebitelského úvěru“. A na to musí mít buď SŠ (maturitní vysvědčení) nebo dva roky praxe v oboru.

    Odpovědět

  • Původní kolemjdoucí

    2 srpna, 2013

    To se týká AHU a HU bez zajištění nemovitostí. Poměrně malého % z celkového objemu HU. Tudíž na většinu HU není třeba mít tuhle specialitku.

    Odpovědět

  • Tomáš Marný

    31 července, 2013

    ale pokud by to tak udělal každý,
    zase by byli pouze průměrní.
    Mimochodem, četl jsem ten Váš příspěvek do té rádoby poradenské soutěže. Stylisticky píšete hrozně, zřejmě mi více vyhovuje profesionální věcná komunikace, než žoviálnost a opakování se,
    pokud se ale odprostím od přednesu, obsahově, myšleno tím věcně, to ale vůbec špatné nebylo. Dávalo to hlavu a patu, pod většinu bych se podepsal.

    Odpovědět

  • TM

    31 července, 2013

    upsss…,
    to měla být reakce na pana Zárubu,
    poněku mi ujelo vlákno,
    omluva.

    Odpovědět

  • 31 července, 2013

    Celý Best Planner byla jedna velká fraška, zjistěte si, co o soutěži řekl pan Fejtek, cituji „Pokud by se klienti řídili plány v soutěži nejúspěšnějších soutěžících, tak se jdou za dva roky oběsit“ (odkaz:http://w­ww.zcpwm.cz/php-news.php?id_new­s=39). Jak mohla být soutěž objektivní, když v komisi seděli lidé majetkově a akciově propojení s VHI apod. ? Takže opět fraška a divadlo na poradce i veřejnost. Navíc vypovídací hodnota celé soutěže je jedno obrovské nic…více podobných zbytečných nesmyslů.

    Odpovědět

  • Jenda

    31 července, 2013

    Fejtek toho už nakecal :-) Jemu dáš 5000,– Kč a on řekne přesně to, co potřebuješ :-)

    Odpovědět

  • 31 července, 2013

    Nebuďte směšný, zrovna pan Fejtek toto nemá vůbec zapotřebí. Jednak je to nestor finančního poradenství, napříč trhem uznávaný redaktor, a druhak je známý tím, že píše to, co si skutečně myslí a nedívá se doprava nebo doleva, což mnohým vadí. Takže jste s vaším příspěvkem totálně mimo mísu. Dobře to napsal pan Záruba, reoreticky ty plány v Best Planneru vycházejí, ale po realizaci v běžné praxi (životě) klientů je to po čase na špagát.

    Odpovědět

  • Hurvínek

    31 července, 2013

    Není nejdůležitější, co řekl/napsal starý pán Fejtek, ale pokud se člověk podívá jen na celkovou výši poplatků vítězných plánů, asi mu vyvstane otázka: PROČ?

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    31 července, 2013

    Každý to nikdy neudělá. Je to těžká a dlouhá cesta vyžadující úsilí, sebereflexi a taky nezanedbatelnou dávku náhody hrající v jejich prospěch. Lidé většinou hledají jistotu, zkratky a jednoduchá řešení na štěstí.

    Nesoudím to, ale možnosti finančního rozhodování takových lidí mají velmi omezený manévrovací prostor.

    Ta soutěž Bestplanner byla nastavená tak, aby se ty cíle všechny splnili pomocí „báječných“ finančních produktů. Jenomže, aby to matematicky vyšlo, tak se tam samozřejmě musely zadávat nesmyslné vstupní předpoklady. S příjmem těch lidí by bylo potřeba počítat jako s axiomem.

    Ta slovní úloha možná měla matematicky teoretické řešení, ovšem v reálném životě takto nelze žít, aniž by člověk dříve nebo později nepropadl těžké depresi.

    Chápu, že ne každému vyhovuje můj styl. Zakládám si na tom, že nejsem nudný a strohý počtář, nýbrž se snažím aplikovat do svých projektů neuroekonomický přístup s velkou dávkou psychologického pohledu na řešení. Reálná ekonomie dnes není o striktně exaktním pohledu, ale je velmi zasažena pohledem psychologů. Jako ekonoma mě hodně ovlivnili Kahneman a Tversky, což se samozřejmě odrazilo na mém uvažování a vyjadřování.

    Odpovědět

  • Tomáš Marný

    1 srpna, 2013

    ad a) … a pravděpodobnost neúspěchu je vyšší, než vysoká. Představitelé amerického snu jsou masívně glorifikováni, protože za nimi v zástupu stojí tisíce neúspěšných.

    ad b) paradoxně, i lidé s významným majetkem mají omezenost výběru řešení. Ukázkoví jsou lidé, kteří vytvořili, následně prodali nebo předali, disponují hotovostním kapitálem a jsou unavení právě z toho tvoření. Nechtějí již trávit drtivý čas v pracovním procesu, ale nechtějí přijít o kapitál,udržet se stabilně nad inflací a generovat rentu. Těžké zadání.

    ad c) respekt, mám pocit, že jste byl jediný, komu ta vstupní data neseděla a opravdu neseděla.

    ad d) depresi nebo deprivaci? ;-) Bychom tu měli poněkud větší zastoupení sebevražd a přiznaných invalidních důchodů 3. stupně. Nechci ale slovíčkařit. 😀

    ad e) a já Čapkem. Karlem Čapkem. Nic proti Tverskému, Thalerovi nebo Gilovichi, ale dá se to napsat tak, abyste vstoupil do komfortní zóny, donutil přemýšlet, ale zároveň to bylo možné číst, zhltnout. Kolikrát jste se omlouval, že se mu to nebude číst dobře,4×? Nestačilo by to 1×? Obsah je nutný, ale obal prodává.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    1 srpna, 2013

    Máte naprostou pravdu. Historie vidí pouze vítěze, ačkoliv bylo mnoho těch, kteří skončili v propadlišti dějin jako druzí nebo ještě dál. Aby se člověk dostal opravdu na vrchol, tak je potřeba nezanedbatelná dávka štěstí. Na druhou stranu většina lidí má možnost vzít svůj život do rukou a většina těch, kteří o to opravdu usilují, to nakonec dříve nebo později dokáže. Každý se asi na titulku Forbesu nedostane, ovšem možnost nebýt ve vleku rozmarů ostatních je relativně na dosah, nikoliv však zadarmo.

    Zadání Bestplanneru bylo konvenční a vytvořené optikou finančníka. Ti lidé jsou odtržení od reality, proto to vymysleli takhle. Zástupci těch finančních institucí jsou natolik zblblí , že si myslí, že ty jejich nástroje jsou lékem na všechno, co se těm lidem v hlavě urodí. Oni chtěli vidět exhibici kouzlení s finančníma produkty, kde se ukáže, že všechno jde, když se poskládá správná paleta finančních produktů.

    Porotu komentovat nebudu. Byl v ní Petr Fejtek, který je člověk, kterého si velmi vážím. Takový člověk do takové poroty bezesporu patří. Ostatní…No radši opravdu bez komentáře. Nicméně to, že soutěž proběhla, je super. Aspoň se ukázalo jak na tom tento obor je. Pro mě velmi cenný zdroj informací.

    Určitě jsem měl na mysli zavážné onemocnění deprese. Není to legrace. Podívejte se okolo sebe, kolik lidí bere dnes antidepresiva. Není to vůbec málo. A ten životní styl s hypotékama je toho z velké části příčinou.

    K formě. To máte bezesporu pravdu. Co si ale budeme povídat. Bylo to šité trochu horkou jehlou. Člověk má rozdělanou nějakou práci, která ho živí, a teď má něco někam odevzdat v časovém úseku jednoho týdne. Když jsem to dopisoval, tak jsem to musel asi za 5 min odevzdat, takže jsem ani neměl možnost si to po sobě pořádně přečíst. Takže tam jsou samozřejmě stylistické zhovadilosti, pravopisné chyby apod. Což mě ovšem neomlouvá. Vypadám pak jako blbec, který neumí napsat souvislou větu. Nicméně s takovými věcmi člověk musí počítat, když se do takové soutěže přihlásí.

    Odpovědět

  • 2 srpna, 2013

    „většina lidí má možnost vzít svůj život do rukou a většina těch, kteří o to opravdu usilují, to nakonec dříve nebo později dokáže.“

    No a první část není pravdivá, Ondřeji. Většina lidí jsou fakticky zoufalci, kteří minimálně nemají odvahu uskutečnit svoje plány.

    Odpovědět

  • Dejw

    29 července, 2013

    maximálně je vzít tak na non profit praxi, pokud ji potřebují ve svém oboru ..
    nicméně nechat dělat FP 16ti leté děcko .. ..

    Odpovědět

  • Vojta

    29 července, 2013

    Dalsi zbytecny clanek…

    Odpovědět

  • Dáša

    29 července, 2013

    Ale to je přece v naprostém pořádku, jen ať si lidé užijí práce a odbornosti finančních poradců, kterým je 16, 17 nebo 18 let :0) Hlavně ať si jejich práce užijí při řešení konkrétní pojistné události v bláhové pošetilosti očekávání vyplacení pojistného plnění. Soudný člověk si od podobných dětí nenechá cokoliv sjednat a pokud ano, tak pak musí po právu nést veškeré důsledky svého rozhodnutí. Takže good luck…

    Odpovědět

  • Jenda

    29 července, 2013

    Tak jestli to je v pořádku, tak bůh s námi. Vždyť to kazí jméno celému oboru.
    Už jen to, že některé firmy umožňují vydělávat ve financích lidem ve věku 16 let, je velmi smutné.

    Odpovědět

  • Dáša

    29 července, 2013

    Je to tak v pořádku, protože jen tehdy, až tento obor spadne na absolutní morální a společenské dno, se začne Poslanecká sněmovna a ČNB včetně pojišťoven touto tristní situací zabývat. Zatím to tak špatné není, proto to nikoho nepálí a proto to nikdo neřeší. Novela zákona 38 ? Na tu tak dva až tři roky zapomeňte, podívejte se, co se děje na politické scéně, páni poslanci mají na projednávání jiné důležitější věci než nějaké pojišťovny, pojišťováky a podobně.

    Odpovědět

  • 29 července, 2013

    Bláboly lidí, co si myslí, že jsou poradci. Určitě máte účty na Poradci-sobe, že.

    Ve skutečnosti jste prodejci některých finančních produktů. Což je v pořádku. Stejně jako je v pořádku provizní odměna. Jen si prostě neříkejte poradci. Prodejce v autosalónu Škoda taky není autoporadce.

    Článek je opravdu zbytečný. Kolik obchodů můžou udělat nezletilci? Jeden, dva ročně za celou skupinu? A kolik smluv sjednají zletilé, 20leté děti ze společností Partners, OVB, Fincentrum, Broker Consulting atd.? A jak se ti 20letí znalci rodinného života, života s hypotékou a života v důchodu vůbec dostali do oboru a proč?

    Odpovědět

  • PetrB

    29 července, 2013

    Myslíte Poradci-Sobě.cz ? To už dávno neplatí, teď je to Insia-Sobě.cz aneb komu reklamu platíš, toho píseň zpívej :0)

    Odpovědět

  • 29 července, 2013

    Je fuk, jestli to je Insia-sobe, Partners-sobe, nebo cokoliv jiného-sobě.

    Podstata je ta, že osoby, které se tam sdružují, se domnívají, že sjednáváním podílových místo ižp šíří slávu boží a rajskou zahradu na zemi. Prostě jednu blbost nahradím jinou, velmi podobnou, a hned jsem poradce. Protože za nic jiného provizi nedostanu. K smíchu? K pláči? K zblití?

    Odpovědět

  • Radek

    30 července, 2013

    A co byste doporučil jako investiční nástroj pro průměrnou rodinu s průměrnými příjmy, když ne podílové fondy?

    Odpovědět

  • 30 července, 2013

    IŽP, zlato, stříbro, platinu, zemědělskou půdu, nějakou nemovitost, podíl ve firmě nebo spoluúčast v nějakém zajímavém start-upu.

    Odpovědět

  • vasek

    30 července, 2013

    asi vtipkujete,ne?

    Odpovědět

  • 30 července, 2013

    Ne, nevtipkuju, máte snad něco proti komoditám, půdě, nemovitostem nebo dobře nastavenému IŽP na spoření s agresivní strategií ? To může házet až 13% ročně, říkal mi to poradce z jedné MLM firmy.

  • Radek

    31 července, 2013

    Takže vtipkujete. IŽP na spoření je nesmysl. A vy to víte. Neblbněte lidi, kteří se nevyznají.

  • Ondřej Záruba

    30 července, 2013

    Investovat veškerou energii do toho, aby průměrnou rodinou nebyla.

    Odpovědět

  • pravý já

    2 srpna, 2013

    Jaké investiční nástroj, vole? Tušíš aspoň okrajově, že většina tvých klientů investovat vůbec nechce, jenže ty jsi jim „vysvětlil“, jak výhodné to je? Nepochybně je ti to zcela utajeno. A v tom je ten zásadní problém. V tom, že píčusové jako ty se skutečně domnívají, že jsou „poradci“.

    Odpovědět

  • gfd

    29 července, 2013

    a teď trochu srandy: prodejce v autosalonu má vozy skoda, opel, renault, cintroen, wv, blabla… přijde klient pro vůz a borec ze salonu řekne.. hm, hm pro vás by skodovka nebyla, tam nedáte 5 decek a bagly na dovolenou, jako idealni auto vidim tuhle espace. Je to už autoporadce? :) no a tak samo je to u toho poradce, má tam čp, koop, conseq, ing, hypotečku, blabla.. to je celkem podobné, ne. Ten pribeh se salonem skodovky je spis podobny bance nebo jedne pojistovne, a ted jak z toho ven :))

    Odpovědět

  • 29 července, 2013

    Neexistuje nikdo, kdo by si říkal autoporadce. Zato existují mraky osob, které sami sebe nazývají finanční poradci. Ačkoli jsou z podstaty prodejci některých finančních produktů.

    Odpovědět

  • 29 července, 2013

    Novela zákona 38? Jako to vyplácení provizí průběžně? To je přesně stejný nesmysl jako tzv. odborná zkouška na 2. a 3. pilíř.

    Slušným prodejcům takové opatření podrazí nohy. Rozhodně nezastaví příliš dalších a dalších zoufalců do oboru. 20letému znalci života je jedno, jestli si na téhle takové lepší brigádě vydělá 10 nebo 20 tisíc. Furt je to víc, než by dostal v Tescu. A stejně by víc nevydělal.

    Finančním společnostem je úplně jedno, kdo jim produkci přinese. Proto taky za oboru zavedly mlm.

    =============­========================­===

    Na Finx.cz byla aktuálně uzavřena aukce půjčky ve výši 13 000 Kč. Poptávajícím byl konzultant z Broker Consulting. Tak jsem mu, chudákovi, taky něco půjčil. Je to prdel.

    Odpovědět

  • kwinna

    29 července, 2013

    Myslíte, že se ten obor stále ještě nedostal na úplné dno? No tě bůh!

    Odpovědět

  • Dáša

    29 července, 2013

    Když Vás něco hodně pálí, ale vy to odmítáte řešit, tak jsou jen dvě vysvětlení:

    • nepálí to dost intenzivně a silně, abyste to razantně řešil, proto to neřešíte
    • popř. vám stávající stav věci z nějakého důvodu vyhovuje (a proto to neřešíte)

    Odpovědět

  • 29 července, 2013

    Vše vysvětluje rovnice:
    140 000 pojišťováků x 10 000 Kč x 2 000 Kč = příjem státního rozpočtu (a čertví, kolik z toho skončí v kapsách úředníků)

    Odpovědět

  • 29 července, 2013

    Pojišťováci jsou ten největší odpad, tak se pak není čemu divit, že na ně má veřejnost takovej názor, jakej má. Jen samý kecy od nagelovaných dvacetiletých kluků, co jim ještě teče mlíko po bradě, líbivý řeči, mazání medu kolem huby a až se pak něco stane, tak se stejně neplní. Dobře vám tak.

    Odpovědět

  • 29 července, 2013

    Blbost.

    Pojištění bylo, je a vždy bude nejposlednější položkou (významných pojistných událostí se přihází pomálu) na hodnotovém žebříčku naprosté většiny lidí. Takže když jim někdo začne něco takové nabízet, logicky to vnímají jako nedůležité, obtěžující. Obyčejné lidi navíc otravuje úplně všechno nové, neznámé (proto taky jsou, tam kde se nacházejí – v prdeli, bezradní co počít se životem – tak radši počnou další bezútěšné existence). Pokračovat se mi nechce.

    A tohle je vlastně důvod, proč je nabízení finančních produktů prodejem.

    Odpovědět

  • PB

    29 července, 2013

    Už není co kazit, náš obor je natolik zkažený a má tak špatnou pověst, že horší to snad být nemůže. Pojišťovák nebo finanční poradce = automaticky zloděj, podvodník a křivák.

    Odpovědět

  • 29 července, 2013

    Protože to tak je. Jako klientovi je mi šumák, jestli mě tem, kdo si říká poradce (vy jste hrozní indiáni :-)), okradl úmyslně, nevědomky, nebo z donucení.

    Finanční negramotnost, lenost, tedy neochota se učit a rozšířit si produktové portfolio, nedostatek selského rozumu a životních zkušeností jsou mezi tzv. poradci standardem. Prostě tzv. poradci jsou jen vzorkem populace. A víme, jací lidi jsou.

    Odpovědět

  • 29 července, 2013

    Z pohledu firmy je to zcela pochopitelné. A jasně to ukazuje, jak si finanční společnosti váží vás obchodníky. Jste jim u prdele.

    Odpovědět