ZFP Akademie: Suplujeme to, co zanedbává stát
Zeptám se rovnou: Proč nikdo ze ZFP Akademie není na našem webu ani v jiných médiích vidět? Nemáte jako firma potřebu zapojit se do diskuse, zviditelnit schopné lidi ze svých řad?
Přiznám se, že jsem tuto otázku nedávno otevřel na našem představenstvu. Shodli jsme se na tom, že pro nás není v tuto chvíli důležité být někde vidět a sdělovat či obhajovat hodnoty, které sdílíme. Nechceme ani malovat nějaký ne zcela pravdivý obraz firmy pomocí několika reprezentativních tváří, jako to dělají někteří jiní.
Proč ne?
Taková strategie je nutná na spotřebitelském trhu. Tam, kde se prodává něco rychloobrátkového nebo se nabízí služba typu mobilních telefonů. V naší branži podle mne nejsou média až tak důležitá. Podstatné je, jak kvalitní službu klientovi poskytneme. Abych to shrnul: Raději ať za nás hovoří výsledky.
Víte, co je zajímavé? Úplně stejné věty jsem ještě před rokem slýchal v OVB…
Protože hodně lidí, a často jsou to ti méně kvalitní a méně úspěšní, berou ty články v médiích jako obezličku. Opírají se o svoji prezentaci v médiích a na ní staví svoji pověst. Jak jsem už řekl, my jsme o této otázce hodně diskutovali a došli jsme k závěru, že našim lidem ty obezličky nechceme dávat. Ať ukáží sami, co v nich je. Svou odborností, obchodními dovednostmi, schopností jasně a srozumitelně informovat klienty.
Ale právě OVB dnes hledá cestu k veřejnosti prostřednictvím médií nejaktivněji ze všech firem v oboru.
Ta změna přišla do OVB s panem Martinem Gardavským. Myslím, že on chce prostřednictvím médií zároveň pozitivně působit na celou firmu, kterou řídí. Je dobře, že se díky jeho snaze o věcnou diskuzi otevřely a řešily problematická témata na trhu.
Před pár dny jsem viděl dosud nepublikovaný průzkum povědomí o společnostech z oblasti finančního poradenství. Ukazuje, že ZFP akademie opravdu není v povědomí lidí. Většina konkurence je na tom lépe. To je pro vaše poradce u klienta nevýhoda.
Naše obchodní metoda je založena na referencích a na samospotřebitelském principu s cílem zvyšovat finanční gramotnost občanů. My jsme vydělané peníze investovali do seminárních hotelů, kde probíhají vzdělávací semináře. Cílem těchto seminářů je vyvolat zájem o zajištění vůči rizikům a zajištění se úsporami na důchod odložením deseti procent rodinných příjmů.
REKLAMA
To spojení zprostředkování finančních produktů s provozváním "seminárních hotelů", které dodávají firmě na důvěryhodnosti, je geniální nápad…
To, že školíme ve vlastních seminárních hotelích, opravdu dodává naší společnosti důvěryhodnost a celé myšlence vyššího zajišťování jedince ve společnosti vůči rizikům a na stáří potřebnou vážnost. Našimi základními semináři prošlo přes 75.000 občanů. Výsledky zmíněného průzkumu mohu brát pozitivně, neboť je na trhu stále potenciál pro nové účastníky našich vzdělávacích seminářů.
Spontánní znalost značky ZFP akademie podle vás v tomto procesu nehraje roli?
Naši spolupracovníci a klienti poznávají značku ZFPA prostřednictvím seminářů a lidí, kteří jim dávají informace. To podle mne vytváří mnohem pevnější vztah než ta tři písmena někde v tisku. Jde o osobní pouto a osobní důvěru finančního zprostředkovatele a poradce ke klientovi, samospotřebiteli.
Vy to ale umíte pěkně podat! Věřím, že umíte získat důvěru lidí…
Víte, já jsem původní profesí ekonom. Zajímám se o veřejné finance, často s lidmi s oboru i poslanci diskutuji o sociálním systému, o zdravotnictví, o důchodové politice. Hrozně těžce nesu, jak žijeme na dluh, jak není politická vůle začít řešit oblasti, které je nutné reformovat. To, co děláme, by měl sakra dělat stát!
To byste ale přišli o byznys! Promiňte, přerušil jsem vás…
Stát by měl lidem říci, že se mají o svoji finanční budoucnost začít aktivně zajímat a starat. Nedělá to, proto to suplujeme my. My přesměrováváme rodinné úspory z matrací nebo neefektivní spotřeby do spořících a pojistných produktů.
REKLAMA
Vy jste to selhání státu dokázali skvěle využít pro svůj byznys. Co vlastně lidem říkáte, že mají dělat s penězi?
Základní myšlenka: Odložit deset procent výplaty. Spořit a zajistit rizika. Máme dostatečně širokou nabídku produktů, abychom mohli vybrat optimální řešení pro každého.
Podílové fondy ale ve vaší nabídce chybí…
Už nechybí. Od začátku listopadu školíme a prodáváme portfolio fondů nabízené společností Conseq. Tam je možné investovat pravidelně nebo jednorázově, vklady se v průběhu let automaticky realokují z méně konzervativních do konzervativnějších fondů. Je to ten produkt, na jehož vývoji se ve značné míře podílel pan Petr Hrubý. Za tento příspěvek k rozvoji pravidelných investic na našem trhu si ho velmi cením.
Neznám strukturu vaší produkce, ale pověst máte takovou, že nadužíváte dobře zprovizované životní pojištění.
Životní nebo kapitálově životní pojištění má v portfoliu významné místo. Jde samozřejmě o zajištění rizik, ale vy máte asi na mysli využití pojišťoven ke správě důchodového pojištění jako dlouhodobého spoření na důchod. Jsme si vědomi toho, že poplatky spojené s tímto produktem jsou vyšší. Na druhou stranu je to velmi bezpečná konzervativní investice. V tomto případě se snažíme klienty motivovat na dlouhodobé konzervativní spoření v horizontu třicet nebo čtyřicet let, kde se snažíme současně náklady důchodového pojištění snižovat. Pokud si ale klienti mohou měsíčně spořit víc než zhruba tři tisíce (do penzijního připojištění a důchodového pojištění), nebo spořit kratší dobu (např. 15 let) mohou se pustit i do dynamičtějších investic prostřednictvím podílových fondů.
Dnes už se moc poradců k preferování životních pojistek dobrovolně nepřiznává.
Tím se od některých jiných firem odlišujeme . Má to hlubší význam, občané jsou u nás podpojištěni díky sociálnímu přístupu státu. Proto je motivujeme aspoň vždy něčím navíc. Vyjednáváme systematicky s pojišťovnami, dokud nám nedají pro klienty výhodnější podmínky.
Jaká zvýhodnění se vám podařilo vyjednat?
Máme myslím jako jediní na trhu produkt důchodového pojištění, v němž má klient na konci takový stav účtu, který mu přináší velice zajímavé garantované zhodnocení.
O kolik vyšší a které pojištění to je?
Je to produkt 81DV od Kooperativy. Na konci spoření bude mít klient zhruba o 16 procent více než u jiných typů důchodového pojištění. Liší se to samozřejmě podle věku klienta, kdy do pojištění vstoupí, ale v tomto případě spoření nad 25 let jsme opravdu dostali náklady dolů.
Kdybych byl já u vás ve firmě, musel bych po dvou třech letech uvažovat o odchodu. Vaše nabídka by mi nestačila. Potřeboval bych progresivnější filozofii a jiné produkty k uspokojení náročnější klientely. Nebojíte se, že vám poradci s vyššími ambicemi utečou jinam?
Zatím tento problém necítíme jako vážný. Aktuální situace ve firmě nás nenutí řešit uspokojení ambicióznějších poradců, o němž hovoříte. Nicméně první krok k dalšímu rozvoji finančního plánování jsme učinili zařazením investičního produktu od společnosti Conseq. Další kroky budou následovat – a pokud bude potřeba, urychlíme tempo.