Životní pojištění půjde zrušit i zpětně
Nový Občanský zákoník přináší nejrůznější novinky. Ostatně proto je „nový“ a je to i jeho účel. Současná verze Občanského zákoníku platí od roku 1964 a vznikala v době, kdy občanská práva ustupovala stranou Straně a „národní zájem“ byl modlou budování „socialistické společnosti“. Přesto některé z novinek mohou v jeho počátcích vnést zmatek nejen do smluvních vztahů.
Jednou z mnoha oblastí lidského života, v nichž se změna Občanského zákoníku promítne, je pojištění. Klientům hlavu zamotá významná změna terminologie, pojišťovnám naopak možnost zpětného zrušení smlouvy klientem na základě zániku pojistného zájmu. A klient v tomto případě nemusí spěchat.
Nový Občanský zákoník mění některé dnes užívané pojmy v pojišťovnictví. Např. to, co je dnes návrhem pojistné smlouvy, bude její nabídkou.
Zdroj: Pojišťovna ČS |
Novým pojmem je také pojistný zájem. Ten bude povinen zjistit zprostředkovatel pojištění (ať již nezávislý finanční poradce, bankéř na přepážce banky nebo zaměstnanec pojišťovny) a smlouva bude dále putovat se záznamem z jednání. Pokud v průběhu pojištění pojistný zájem pomine, může pojištění smlouvu zrušit ke dni zániku pojistného zájmu.
Příklad: Klient uvede, že uzavírá pojištění pro případ smrti, aby finančně zajistil manželku v případě svého úmrtí. Po rozvodu může pojistnou smlouvu zrušit i mimo standardní lhůty (tedy pouze k výročí smlouvy s výpovědí podanou nejpozději šest týdnů před koncem pojistného období) – a to i zpětně k datu rozvodu.
Samotný rozvod ovšem nemusí znamenat zánik pojistného zájmu. „Pojistník má pojistný zájem na vlastním životě a zdraví. Má se za to, že pojistník má pojistný zájem i na životě a zdraví jiné osoby, osvědčí -li zájem podmíněný vztahem k této osobě, ať již vyplývá z příbuzenství nebo je podmíněn prospěchem či výhodou z pokračování jejího života,“ uvádí § 2762 odst. 1 nového Občanského zákoníku. Je-li např. manželství obdařeno dětmi, může pojistný zájem trvat i bez ohledu na rozvod.
Zákon naštěstí zamezuje spekulacím typu „sice jsem se rozvedl, ale pojistku nechám běžet, kdyby se něco stalo, aspoň pojišťovna bude platit, a když se nic nestane, tak ji zruším zpětně“. Zákon obsahuje ustanovení, které pojišťovně umožňuje naúčtovat klientovi pojistné za dobu, kdy nevěděla o zániku pojistného zájmu. „Pojišťovna bude muset v případě zániku pojistného zájmu smlouvu zneplatnit. V obvyklých případech (kdy o neexistenci pojistného zájmu pojišťovna nevěděla, a ani nemohla vědět – klient jí o tom neřekl dříve) jí bude náležet pojistné až do okamžiku, kdy se o takovém zániku pojistného zájmu dozvěděla,“ potvrzuje Petr Procházka, ředitel úseku řízení produktů Pojišťovny České spořitelny.
Dopad zrušení smlouvy by neměl mít vliv ani na provize vyplacené finančním poradcům. „Pokud o zániku pojistného zájmu pojišťovna nevěděla dříve, nevěděl o tom dříve ani poradce, protože taková neexistence určitě nemohla vyplynout z jednání, které měl poradce s klientem před uzavřením smlouvy. Pak to nebude mít negativní dopad na odměnu poradce, protože smlouva bude zneplatněna až k okamžiku oznámení,“ uvádí Petr Procházka, ale zároveň upozorňuje: „Bude-li se jednat o skutečnost, o které pojišťovna nebo poradce věděli předem, a přesto smlouvu uzavřeli, bude smlouva neplatná od samého počátku. V těchto případech pak samozřejmě musí být vráceny veškeré proběhlé platby a případná pojistná plnění za celou dobu trvání pojištění.“
V současnosti mají povinnost zkoumat potřeby klientů finanční zprostředkovatelé. Od 1. 1. 2014 ji navíc získají i pojišťovny. „A když se nebudou shodovat s jeho požadavky a přáními, budou mít ze zákona povinnost na tuto nesrovnalost zákazníka upozornit, přičemž se také přihlíží k tomu, zda byl uzavření smlouvy nápomocen na pojišťovně nezávislý zprostředkovatel, což klade také určitou odpovědnost právě na zprostředkovatele,“ vysvětluje Vladek Krámek, právník společnosti Fincentrum.
Jedinou výhodou ze zrušení smlouvy na základě zániku pojistného zájmu tak bude pro klienta možnost zrušit smlouvu kdykoli a nečekat na výročí.